maandag 10 december 2012

Petzl Tikka XP2 Headlamp

Hoewel ik redelijk gadget-minded ben, moet ik eerlijk toegeven dat ik een hoofdlamp er altijd 'wat over' heb gevonden. Ik had al eerder in het donker gelopen - weliswaar op straat - en dat lukte op zich eigenlijk best prima. Naarmate de afstanden bij mijn duurloopen in het weekend echter langer werden - en mijn vertrekuur dus steeds vroeger - bleek het in het duister lopen toch heel wat lastiger dan gewoon overdag, zeker in het bos, waar het nog een stuk donkerder is dan 'in de open lucht' tussen de velden. De noodzaak van een een looplamp begon zich dan toch langzamerhand een beetje op te dringen. En toegeven, zo'n nachttraining af en toe klinkt ook wel spannend.

Omdat ik voorlopig nog geen ambities heb om daglichtoverschrijdende wedstrijden te gaan lopen in het buitenland, lijkt me een licht, compact model - dat makkelijk weg te stoppen valt bij opkomende zon -  ruim voldoende. De licht-opbrengst moet uiteraard wel voldoende zijn om me bij te lichten in de Belgische bossen. 
Wat onderzoek op internet leverde me drie potentiële keuzes op,- de Petzl Nao, de Petzl Myo en de Petzl Tikka XP2 - waarvan de eerste - omwille van het prijskaartje - eigenlijk meteen afviel.
De Nao was ontegensprekelijk de favoriet qua mogelijkheden, vooral met zijn 'reactive lightning'-functie die afhankelijk van de situatie de lichtsterkte aanpast. Het prijskaartje van rond de 120 euro vond ik - tenslotte slechts amateur zijnde - uiteindelijk toch wat aan de hoge kant.

De Petzl Myo was oorspronkelijk mijn favoriet, en met een 75 euro nog schappelijk qua prijs. De tien instellingen geven aangepast licht voor elke situatie, en de lichtsterkte is met ruim 200 lumen op maximale sterkte enorm. Nadeel met dit toestel vond ik wel dat het batterij-pack achteraan op het hoofd zit, en dat het gevoed wordt met 'gewone' AA batterijen. Ik stelde me bovendien vooral de vraag of ik zoveel instellingen wel nodig had. De equalizer van mijn stereo-installatie had destijds immers óók 7 presets, én nog eens 15 manuele geheugenposities - en uiteindelijk gebruikte ik er slechts 2: pop en klassiek.

Mijn uiteindelijke keuze is tenslotte toch gevallen op de Petzl Tikka XP2. Met het geintegreerde batterij-huis toch nog heel wat compacter en lichter dan de andere twee. Hij heeft weliswaar slechts 3 instellingen voor wit licht - maximaal, economisch of stroboscoop - maar heeft wel een rode led-lamp aan boord. Deze kan eveneens constant of stroboscopisch worden ingezet, en is ideaal om je bijvoorbeeld over korte afstanden bij te lichten zonder je nachtzicht kwijt te raken. Met een maximum van 80 lumen (bij nieuwe versie 2012) is de lichtopbrengst weliswaar minder dan mij de Myo, maar het aantal branduren op die maximale sterkte is logischerwijze wel beduidend langer. Bovendien is net als bij decibels de meer-opbrengst bij toename van Lumen totaal niet evenredig met de afstand. De 125 extra Lumen van de Petzl Myo hebben uiteindelijk slechts een meeropbrengst van een 22m.


Bovendien is de Tikka XP2 uitrustbaar met de Petzl Core batterij-pack (die ook compatibel is met enkele andere lampen uit de Petzl-familie). Deze chip-gestuurde (herlaadbare) batterij - equivalent aan 900 gewone batterijen - laat toe om via software op de computer een aantal zaken in te stellen. Waar bij het gebruik van gewone batterijen de lichtopbrengst vanaf het begin langzaam verminderd, is het bij deze pack bijvoorbeeld mogelijk te opteren voor een 'gelijkmatige' lichtopbrengst, waarbij de lichtsterkte constant blijft - in ruil voor wat brandduur.

Het interessante in vergelijking met de Myo - die eveneens een gelijkaardig  'regulated lighting' biedt - is dat je aan de hand van software zelf exact kan personaliseren welke intensiteit of geschatte brandduur je wenst. Bij een geplande nachttraining van 3u kan je bijvoorbeeld een branduur van 3 of 3,5u instellen, en de software berekend dan de ideale intensiteit, en stelt deze in op de batterij. Je kan deze instellingen opslaan in diverse profielen, zodat je voor je diverse routes of eventuele andere sportieve activiteiten aparte settings kan bewaren voor later gebruik. Bij elke laadbeurt (via USB) kan je desgewenst van profiel veranderen.

In combinatie met de Core batterij komt de Tikka XP2 op hetzelfde prijsniveau als de Myo. Er is ook een compleet pakket verkrijgbaar maar dat is vreemd genoeg 25 euro duurder, en heeft als enige voordeel dat er een complete lader bijzit, in plaats van enkel een USB-kabel. De verkoper bij AS Adventure wees me er bovendien op dat de versie in het pakket slechts 60 lumen leverde, tegen 80 Lumen in de losse versie. 

Hoewel hij de Myo absoluut geen slechte lamp vond, bevestigde hij het voordeel van de flexibele programmering van de Core ten opzichte van de relatieve meer-opbrengst van de Myo. Wie deze twee voordelen uiteindelijk toch gecombineerd wil zien, kan beter opteren voor de duurdere Nao.


Maar tot zover de marketing en theorie. Hoe gedraagt de Petzl Tikka XP2 zich in de praktijk? De eerste indrukken na een heel vroege test-training zijn alvast heel positief. 

De lamp past opvallend goed om mijn hoofd, en de hoofdband blijkt snel en makkelijk af te stellen, zelfs met handschoenen aan. Met amper 88gram - inclusief de 3 AAA batterijtjes - voelt de Tikka XP2 vederlicht. Met mijn Buff eronder merk ik niet eens dat ik de lamp op heb. Er is eventueel een dwarsband als accesoire beschikbaar, maar die lijkt me totaal overbodig; de lamp zit perfect stabiel, en blijft tijdens de hele testrun prima zitten. 

De grote rubberen knop is makkelijk te bedienen, nogmaals: zelfs met handschoenen aan. Vermits een lamp vaak in koudere omstandigheden wordt gebruikt toch niet onbelangrijk, lijkt me. Het geïntegreerde fluitje aan de gesp is triviaal, maar kan een handig hulpmiddel blijken in een noodgeval. 

Voor mijn allereerste testrun heb ik gekozen om eerst de meegeleverde Duracelletjes te gebruiken, en de geregulariseerde belichting met de Core-batterij op een later tijdstip uit te proberen.

Op maximale stand levert deze 2012-versie van de Tikka XP2 een 80 lumen, goed voor een afstand van 68m. Een zee van licht waarbij het op de bospaden prima lopen is, zelfs in het volslagen duister. Met de diffuser opgeklapt loopt het voor mij persoonlijk iets prettiger in het bos; door het bredere gezichtsveld krijg ik een veel betere 'feeling' met mijn omgeving. Zijpaadjes zijn op die manier bijvoorbeeld veel beter op te merken. Die enkele meters aan bereik boet ik daar graag voor in. Op meer open ruimtes - zoals tussen de velden, of open plekken in het bos - lijkt de focus dan weer meer op z'n plaats.

Je merkt wel dat bij gebruik van gewone batterijen de lichtsterkte na verloop van tijd langzaamaan verminderd. Hoewel na ongeveer twee-en-een-half uur op volle sterkte de lichtopbrengst nog ruim voldoende is, is het maximale bereik toch merkbaar al wat minder. Het totaal aantal branduren dat de fabrikant opgeeft - 80 uren op maximale stand - lijkt me  eerder optimistisch. Ik schat dat na een tiental branduren een wandelaar nog voldoende licht heeft, maar een trailrunner toch liever zijn batterijen zal vervangen. 

Bij de spaar-modus is het verval overigens beduidend minder, en er valt toch nog heel goed mee te lopen - al lijkt me hier de lichtopbrengst bij het gebruik van de diffuser minder toereikend. Voor wie hele lange tochten maakt, of bij een meerdaagse trip geen mogelijkheid heeft tot bijladen, zullen het aantal extra uren desondanks zeker welkom zijn. De rode led tenslotte is handig om wat basishandelingen bij te verrichten zonder je nachtzicht te verliezen, maar is niet bedoeld om bij te lopen. 

Alles bij elkaar is De Petzl Tikka XP2 een prima hoofdlamp, waaraan ik weinig heb op te merken. De lamp is licht, maar voelt solide aan. De lichtopbrengst is prima, en als het lichter begint te worden is hij compact genoeg om snel weg te kunnen bergen. Voor wie net als ik de lamp voornamelijk gaat gebruiken voor trainingen op Belgische bosgrond, kan ik deze zeker aanbevelen.

Binnenkort meer over mijn ervaringen met deze lamp in combinatie met de Petzl Core batterij. 
Comments
2 Comments

2 opmerkingen:

  1. ik heb een hoofdlampje van den aldi van 12€ denk ik, beetje minder flashy maar het geeft ook licht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Peter

    Ach, licht geven ze inderdaad allemaal, eh :)
    Als je erover nadenkt dat je 95% van de tijd waarschijnlijk toch in daglicht loopt, kan eentje van den Aldi misschien inderdaad al voldoen... Al eens uitgetest?

    BeantwoordenVerwijderen