maandag 11 februari 2013

Inov-8 Trailroc 245

Al na één testrun van hooguit 30km heeft de Inov-8 Trailroc 245 zich ontpopt als een geduchte tegenstander voor mijn Salomons als het gaat om mijn favoriete trailschoen.
Hoewel ik uiteraard al van Inov-8 gehoord had, had ik dit merk nog niet echt eerder overwogen. Mijn positieve indrukken met de verlaagde hiel-naar-tenen verhouding van mijn Mantra's (in vergelijking met mijn eerdere shoes), had echter mijn interesse naar minder technische schoenen aangewakkerd, en al gauw kwam ik bij Inov-8 terecht.


Deze Britse schoenmaker staat al langer bekend voor zijn minimalistische schoenen, en dan vooral voor hun unieke aanpak wat betreft de overgang van 'technisch' naar natuurlijk lopen. Hun filosofie dat een graduele overgang de sleutel is voor zulk een geslaagde transitie weerspiegelt zich dan ook consequent in hun gamma, waar ze hun modellen steeds in verschillende dempingsniveaus bieden. Hun 'Arrow System' - waarbij elke 'Pijl' op de hiel van hun schoenen een verval van 3mm aanduid - maakt het dan ook erg makkelijk een schoen uit te kiezen die perfect is afgestemd op je 'ervarings-niveau' wat betreft natuurlijk lopen.

Met de Trailroc-'serie' biedt Inov-8 eigenlijk precies aan wat ik zocht: een goede trail-zool met een degelijk bovenwerk voor basisbescherming, zonder verder al te veel poes-pas.
De '245' is met één pijltje de middelste van de reeks, en met een bijhorend verval van 3mm past die dus prima in het rijtje van mijn SpeedCross 3's (9mm) en Mantra's (6mm). Zoals bij Inov8 de gewoonte is, geeft het nummer in de naam bovendien het gewicht van de schoen aan: slechts 245 gram dus! Vergeleken met m'n eerdere trailers zijn ze dan ook een waar lichtgewicht. De TrailRoc's 235 en 255 zijn respectievelijk telkens 3mm lager of hoger. Op termijn verwacht ik dan ook te zullen 'upgraden' naar de 0mm differentieel van de 235 of een equivalent model.
Dit specifieke model is verkrijgbaar in twee kleuren: zwart/rood en blauw/geel, terwijl de 235 en 255 over eigen kleurmodellen beschikken. Ze zijn dus op zich heel herkenbaar. Over het algemeen hou ik het eerder neutraal, maar deze keer besluit ik eens voor een wat meer fellere kleurstelling te gaan.
Ondanks het minimalistisch karakter van de schoen, voelt hij tot mijn verrassing toch stevig aan. Bij het aantrekken moet ik weliswaar iets meer moeite doen dan ik gewend ben bij mijn Salomons. Mijn linkervoet heeft namelijk een gevoelige plek op de wreef, waardoor ik bij klassieke veters elke lus afzonderlijk moet aanspannen om een pijnlijk drukpunt te vermijden. Gelukkig hoef ik dat maar één keer te doen. Wel moet ik opnieuw leren inschatten hoe stevig ik mijn veters moet knopen, want tijdens de eerste testrun komen ze herhaaldelijk los. Een dubbele knoop kan hier misschien een oplossing zijn.
Ik merk wel meteen op hoe comfortabel de Trailroc's passen. Ze zitten stevig op de juiste plaatsen, terwijl m'n tenen een zee van ruimte hebben om vrij te bewegen. Heerlijk. Waar de meeste andere schoenen bij langere trails wrijving veroorzaken bij de buitenkant van mijn grote teen, bleek dit niet het geval bij deze TrailRoc's.

Het lage profiel zorgt voor enorme stabiliteit op de trails. Met amper 3mm verschil tussen teen en hiel - in combinatie met de relatief dunne onderzool - is het contact met de ondergrond ruimschoots aanwezig, en zorgen ze bijgevolg voor een perfecte voeling met de trails.
Ook qua grip werd ik aangenaam verrast. De buitenzool bestaat namelijk uit drie verschillende rubber-samenstellingen met drie verschillende noppen-groottes. Deze combinatie  geeft een supergrip op diverse ondergronden die ik tegenkom, hetzij modder, steen, sneeuw of ruw ijs. Ondanks dat het profiel duidelijk veel minder agressief is dan bij bijvoorbeeld de Salomon SpeedCross 3's, hoeven ze er nauwelijks voor onder te doen. Op gladbevroren plassen hadden ze iets meer moeite, maar zelfs de SpeedCrossen glijden daarop vaak uit.
De vijf-vingerige steenplaat zorgt voor een uitstekende bescherming tegen scherpe stenen of wortels, zonder aan stabiliteit of flexibiliteit in te boeten. In het Moretusbos krijg ik voortdurend de kans om dit moedwillig eens uit te testen, maar de zolen doorstaan de tests met glans: Ik voel weliswaar duidelijk elke wortel of steen waar ik op trap, maar niets komt er écht door.
Hoewel ik de zwaarste plassen probeer te ontwijken lukt dat natuurlijk lang niet altijd. Natte voeten blijken onvermijdelijk, maar de TrailRoc's worden er niet merkbaar zwaarder door. Na enkele passen is het meeste water weer verdwenen, en voelen ze niet eens meer vochtig aan. Gore-Tex of ClimaShield heeft zeker zijn voordelen, maar het bovenwerk droogt blijkbaar zo snel, dat ik het niet echt miste.
Ondanks dat de lagere-hiel-verhouding bij de TrailRoc's in theorie voor meer stress op mijn Achilles-pezen zou moeten zorgen, lijkt dat in de praktijk erg mee te vallen. Sterker: ik ervoer al enkele maanden een stijf tot licht pijnlijk gevoel bij mijn rechter Achilles, meer bepaald 's morgens bij het opstaan, na een tijdje stilzitten en vaak na lange trainingen. Sinds ik op de lagere Mantra's loop is dat al flink geminderd, en nu - voor zover er effect kan zijn na één lange training op deze nóg lagere TrailRoc's - heb ik er helemààl geen last meer van...
Alles bij elkaar ben ik dus heel tevreden met deze Inov-8's. Persoonlijk vind ik ze er geweldig uitzien, maar het belangrijkste is dat ze zo fantastisch comfortabel aanvoelen. Een schoen waarmee je zonder inlopen meteen 30km kan trailen, zónder enig ongemak dan ook, daar kun je toch alleen maar blij mee zijn?
Tot slot nog de obligatoire foto's na een eerste run:


Update 1: Wat me na enkele langere duurlopen is beginnen opvallen, is dat deze schoen veel gevoeliger zijn voor vuil-opname dan welke andere schoen ik ook eerder had. De luchtige mesh is daar waarschijnlijk debet aan. Op zich helemaal niet erg, maar wel iets om mee rekening te houden voor je ze uittrekt op een pas gepoetste vloer :)
Update 2: Na mijn recente Marathon-duurloop merkte ik bij thuiskomst plots een klein scheurtje op in mijn linker schoen. De  ervaring leert dat zo'n scheurtje snel groter wordt, en met nog nét geen 350km op de teller leek me dat toch wel erg snel om als 'normale' slijtage te moeten beschouwen. Ronald van Sport-Balance.nl deelde die mening, en bepleitte mijn klacht bij Inov-8, waar ze prompt voorstelden om ze inderdaad te vervangen door nieuwe exemplaren. Nog geen week na mijn klacht heb ik de nieuwe trailertjes al in huis! Prima service van zowel Inov-8 als mijn online dealer Sport-Balance! De oude exemplaren stuur ik op verzoek via de importeur weer naar Inov-8, waar ze - naar ik vermoed - de oorzaak van de snelle slijtage zullen onderzoeken.
Comments
0 Comments

Geen opmerkingen:

Een reactie posten