zaterdag 24 september 2011

Trail des Hautes Fagnes 2011 - Malmédy (Updated 29/9)

De Trail des Hautes Fagnes stond al een tijdje op m'n looplijstje, maar viel door omstandigheden net binnen de planning van het optrekken van onze veranda. Doordat de werken nog redelijk vlot opschoten vorig weekend kwam er gelukkig op het laatste moment toch nog een gaatje vrij. Oorspronkelijk wou ik de lange afstand lopen, maar ik bleef tot het laatst twijfelen. Vermits ik de volgende dag constant de ladder op en af moest besloot ik me maar veiligheidshalve voor de kortere 'mini-trail' van 15km in te schrijven.

Ondanks de relatief korte afstand nam ik toch mijn Cambelbak mee. Met het warme weer was dat gezien ik altijd enorm transpireer geen overbodige luxe. In plaats van gewoon water had ik deze keer Isostar klaargemaakt, en had ik eveneneens enkele sportgels voorzien. Hopelijk zou ik hierdoor die kuitkrampen kunnen vermijden.

Een klein half uurtje nadat ik m'n startnummer afhaalde volgde de briefing, met een eerlijke poging tot een vlaamse vertaling (waarvoor dank, en respect!). We kregen de waarschuwing dat we bepaalde wijzertjes niet mochten volgen, en dat in het tweede deel een gevaarlijke afdaling zat. Een gewaarschuwd trailer… Om precies 11 klonk vervolgens het startschot.

Wijs geworden door m'n te snelle start van vorige trail had ik me deze keer halverwege gepositioneerd. Desondanks zat het tempo er al meteen in, maar ik besloot me toch even te laten meetrekken door de flow. De eerste vier kilometers liep ik in minder dan 24minuten, wat voor mij redelijk snel is, zeker in heuvelachtig terrein.

We staken een paar keer een riviertje over, en de bruggetjes deinden flink onder al die stampende voeten.
Dan kwamen we plots bij een opstopping: een enorm steile singletrack zorgde voor een echt trechter effekt, waar ik ruim anderhalve minuut moest aanschuiven. Na deze flinke klim volgde een toffe, iets technischere afdaling met verraderlijk boomwortels, maar mits enige voorzichtigheid viel er toch wel enige snelheid in te houden. Ondertussen zaten we toch bijna halverwege de wedstrijd, en ik had mijn positie in het middenveld voor zover ik dat kon beoordelen tot dusver redelijk kunnen standhouden.

Na een redelijk lange afdaling mochten we nog eens het riviertje oversteken, maar deze keer was er geen bruggetje. Het water was iets dieper (en kouder :)) dan bij de Trail des Fantômes, maar de oversteek was minder ver. Mijn nieuwe Salomon's waren bovendien al snel weer droog.

Na het riviertje volgde uiteraard weer de onvermijdelijke klim. Langer en zwaarder dan de eerste, kregen hier vele collegalopers het moeilijk. Ikzelf eerlijk gezegd ook, maar ik kon er desondanks een flink wandeltempo op na houden, waardoor ik toch enkele plaatsen kon opschuiven. Het afdalen was andere koek. De rotsachtige afdaling was zeer technisch, en inderdaad soms toch een beetje gevaarlijk: op een bepaald moment gaven mijn Salomon's net iets meer grip dan verwacht (lees: ik struikelde… ) en kon me nog net aan een tak vastgrijpen…

Na de derde grote klim kwam er dan weer een heel snelle afdaling. Ondanks dat het redelijk steil naar beneden ging, durfde ik ondertussen redelijk goed op mijn nieuwe Salomon's vertrouwen. Met kleine, snelle pasjes kon ik toch weer enkele lopers bijhalen.

De laatste kilometer ging weer lichtjes omhoog, maar ik perste eruit wat er nog inzat.
Toen ik op het 15km punt nog geen zicht op de finish had, werd het toch wel even zwaar. Na een paar seconden wandelen gaf ik mezelf een denkbeeldige schop onder mijn kont, en hervatte het lopen. Nog dik 800 meter verder kwam dan eindelijk de finish in zicht.

Onder enthousiast gejuich werden we verwelkomd bij het binnenlopen. Omdat ik mijn startnummer op mijn Camelbak had gespeld werd ik door een attente medewerker nog snel omgedraaid om toch nog mijn finish te kunnen verwerken.







Het was al bij al een mooie trail, en de route was prima aangeduid - Chapeau voor de organisatie; ik heb er alweer van genoten. Ben ook blij dat ik een beetje revange op mezelf kon nemen voor de mindere prestatie de vorige keer. Ben nu wel eens benieuwd naar de uitslag! Ik zeg het een beetje met voorbehoud, maar ik vermoed toch dat ik ergens in het middenveld ben gefinished. Jullie houden het nog te goed!

UPDATE (29/9/2011):

Zoals beloofd nog een update met de uitslag: van de 433 finishers haalde ik een 328e plaats. Niet exact het middenveld, maar toch ruim 25% achter mij gelaten. Toch dik tevreden. :)

Tot slot nog een paar andere mooie verslagen:

Michael Desmet - Verslag van een keiharde doorbijter!
Ewald Kendziorra - Nieuwe blog voor mij. Ook nog een verslag van de Trails des Fantômes!
Peter Jan Haas - Mooi verslag van de 39km trail. Ook een sfeer-impressie op YouTube
Chris Van Beem - Nog een verslag van de 39km. Bij 'impressies' linkt hij ook nog door naar nog meer blogverslagen.

Heb je zelf meegelopen, of heb je ergens nog een tof verslag gelezen, laat het me weten, en ik zet het erbij!

Comments
4 Comments

4 opmerkingen:

  1. Heel goed gedaan David! Ik heb je niet gezien die dag maar ik was in mijn eigen 37km hell ;p. Al denk ik dat de afstand langer was dan hetgeen officieel aangegeven. Persoonlijk vond ik deze de zwaarste van de 3 laatste trails. Iig goed dat je in de middenmoot geraak bent. Wat toch een hele prestatie is tussen al die ervaren lopers. Keep on running ;-)

    Greetz,

    Michaël

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij was idd 39 ipv 37km, en idd zwaarder dan Le Porte des Ardennes, waar het laatste stuk een rechte, glooiende lijn was. De 15 (eigenlijk 16) km waren ook redelijk zwaar, maar doordat het korter was durfde ik mezelf wat harder doorduwen. Het moeilijkste was na het 15km punt, je denkt dan dat je er bijna bent, duwt nòg wat door, en dan moet je nog een pokkeneind ;)
    Maar dat was bij jou dus net zo, natuurlijk... Tot den Barrage!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je begint al een aardig trailpalmares bij elkaar te lopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Yep. Wegwedstrijden spreken me wat minder aan tegenwoordig, hoewel ik waarschijnlijk nog de 10Miles meedoe vlg jaar. En een 'gewone' marathon zit er misschien ook ooit nog wel in...

    BeantwoordenVerwijderen