woensdag 17 oktober 2012

RubiTrack 3 (p)review (Mac OS X)

Toen ik eind 2009 begon met lopen, was mijn voornaamste doel wat overtollige kilo's trachten kwijt te raken. Hoewel het een prima motivator bleek, ontgroeide ik al snel het gadgetgehalte van de ingebouwde Nike+ functie van mijn iPhone, en schakelde ik over op een echt  sporthorloge: de Garmin ForeRunner 305.
De ForeRunner was op zich een prima keuze, maar de bijgeleverde software beviel me niet. Op zich heb ik er niets op tegen mijn data online te bewaren in services zoals GarminConnect, maar een lokaal alternatief als backup leek me geen overbodige luxe. Je weet immers nooit.

Het toen net uitgekomen RubiTrack 2 bleek het beste Mac-alternatief voor SportTracks, en ik gebruik het sindsdien dan ook bijna dagelijks. Sinds enkele maanden was versie 3 in volle ontwikkeling en had ik de eer deel uit te maken van een select groepje beta-testers. Ondertussen is rubiTrack 3 ook officieel aangekondigd (vanaf morgen, 18 oktober beschikbaar in de Mac AppStore!) en kan ik er eindelijk publiekelijk over praten.

RubiTrack 3

RubiTrack is in wezen een digitaal logboek, waarmee je je - al dan niet op GPS gebaseerde - sportieve activiteiten kan opslaan, visualiseren, analyseren en organiseren. 

rubiTrack is bovendien van veel markten thuis. Vermits ikzelf het meeste belang hecht aan lopen, leg ik in deze review daar de nadruk op, maar het programma ondersteunt vele ander sporten zoals bijvoorbeeld fietsen, skieën, roeien of zelfs paragliden. Ten opzichte van de vorige versie zijn er een groot aantal activiteiten toegevoegd, maar voor wie zijn sport toch niet terugvind laat rubiTrack 3 tevens toe deze alsnog toe te voegen.

Naast handmatige invoer, ondersteunt rubiTrack een brede waaier aan GPS-toestellen. De lijst is wat te lang om hier te hernemen, maar meer info vind je uiteraard op de website van rubiTrack. Voor wie toch een toestel bezit waarmee rubiTrack niet overweg kan (of als je activiteiten wil importeren vanuit een ander programma of eventueel een online service) is nog niets verloren want rubiTrack importeert zonder problemen onder andere .gpx, .tcx en SportTracks bestanden.

RubiTrack zoekt ook automatisch weerdata op van het moment dat je aan het lopen was. Misschien niet iets wat je zelf zou bijhouden, maar wel makkelijk als het automatisch gebeurt. Vooral bij erg warme of koude omstandigheden kan je later dan eventueel die minder prestatie weer in het juiste perspectief plaatsen. 

Activiteiten

Het algemeen venster van rubiTrack zit boordevol informatie en kan je in ruwweg 4 zones verdelen. 


De linkerkolom geeft een overzicht aan een aantal dynamische lijstjes waarmee je kan selecteren welke activiteiten je wil tonen. Selecteren op sport, datum, afstand, tijd of zelfs op gebruikte schoenen of materiaal: het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Wie wil kan bovendien zijn eigen groepen definiëren en eventueel in combinatie met eigen tags zeer specifieke selecties aanmaken. Zo is het heel eenvoudig om bijvoorbeeld een groep aan te maken van bijvoorbeeld alle gelopen trails met minstens 300 hoogtemeters, maar die géén wedstrijd waren. Of net wél... De mogelijkheden zijn legio.

De activiteiten zelf kan je dan bekijken als lijst, op een dynamische kalender, of zoals in het screenshot, als 'Collectie'. Hierbij krijg je van elke activiteit al meteen de belangrijkste data te zien, zoals afstanden, tijden en tempo, maar ook een vereenvoudigde interpretatie van de opgetekende route en hoogteprofiel. 

Een eenvoudige klik op een activiteit tovert je route op een interactieve kaart. Net als bij rubiTrack 2 kan je opteren om extra informatie - zoals bijvoorbeeld je hartslagzones of hoogtemeters - te tonen langsheen je route, maar RubiTrack 3 geeft je 2 nieuwe visuele stijlen: je kan de kleurzones meteen op je route projecteren, of een combinatie maken van twéé statistieken in 2D-weergave. Hiernaast telkens dezelfde route in de 3 stijlen. 

RubiTrack 3 introduceert bovendien een geheel nieuw - op OpenStreetMap gebaseerde - kaarttype, dat speciaal voor rubiTrack ontwikkeld werd. Jammer genoeg moesten door aflopende licentie-overeenkomsten alle op GoogleMaps gebaseerde kaarten uit rubiTrack worden verwijderd. De door MapQuest geleverde alternatieve satellietbeelden zijn voor Europe echter van beduidend mindere kwaliteit.

Onderaan is er tenslotte ruimte voorzien voor wat mooie grafiekjes. In een oogopslag kan je dan aflezen hoe je hartslag evolueerde, hoe je tempoverloop was, waar de sterke klimmetjes waren, of de technische afdalingen. Afhankelijk van je beoefende sport, of gewoon afhankelijk van welke informatie je wenst, je kan het allemaal zelf makkelijk configureren. 



Materiaalbeheer

Trainingsanalyse en Workout Summary
Een van de belangrijkste nieuwigheden in rubiTrack 3 is misschien wel de trainingsanalyse. Aan de hand van al je verzamelde gegevens berekend rubiTrack nu na elke activiteit je geleverde Trainings Intensiteit, Stress Levels en TrImp-scores. Na verloop van tijd kan je deze dan weer in een mooi grafiekje opvragen in de 'Workout Summary'.  Desgewenst analyseert rubiTrack ook de effecten van je trainingen op niveau van Lange en Korte Termijn Stress, en eventueel je Training Stress Balance. Als deze termen je niet zo veel zeggen, of als je het nut hiervan niet direct inziet, geen paniek: Net als bij de statistieken bij de individuele activiteiten, kan je helemaal zelf bepalen welke grafieken of evoluties je belangrijk vind.

Dashboard

Ook het dashboard is compleet nieuw. Het geeft een snel overzicht van je prestaties over een bepaalde tijdsspanne, en geeft visueel een duiding van je huidig trainingsniveau. Een afbeelding zegt hier zoveel meer dan woorden:



Conclusie

Ik ben niet altijd even tevreden geweest van rubiTrack. Sinds ik startte met lopen evolueerde mijn behoefte om mijn runs te analyseren enorm, maar rubiTrack leek niet op gelijke tred mee te evolueren. RubiTrack 3 doet wat dit betreft een gigantische stap voorwaarts, en dit alleen al is de upgrade-prijs voor huidige gebruikers meer dan waard. Voor nieuwe gebruikers lijkt de aanschaf van rubiTrack me sowiezo een no-brainer..
Als beta-tester ben ik misschien niet geheel objectief, en ga rubiTrack dan ook niet met een score beoordelen. Als ik dat toch zou doen, zou ik waarschijnlijk een 9 op 10 geven. Het enige minpuntje volgens mij is de verwijdering van de GoogleMaps gebaseerde kaarten, al kan de auteur van rubiTrack daar weinig aan doen. De nieuwe statistieken zijn fantastisch, maar vooral de trainingsanalyses vind ik enorm interessant, al geven ze misschien enkel maar een tendens weer. 
Al bij al lijkt rubiTrack me bijna een must voor de Mac- gebruikende sporters onder ons, zeker voor wie daarbij van de nodige statistieken houd.

(Naast de voornaamste nieuwigheden die ik hierboven besproken heb zijn er nog massa's nieuwe functies en diverse verbeteringen. Voor een compleet overzicht van alle nieuwigheden verwijs ik graag naar de website, waar je een complete lijst kan terugvinden.)

Comments
2 Comments

2 opmerkingen:

  1. mooi overzicht, maar ik heb geen Mac :)

    heb een tijdje sporttracks gebruikt ik, maar nu back to good old excel sheets omwille van de snellere werking :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Peter

    Is SportTracks dan zo traag misschien?
    Ik heb ook lange tijd excel overwogen, maar zie op tegen dat handmatige invoeren. Langs de andere kant kan ik uren 'plezier' beleven aan het finetunen van mijn formuletjes... :)

    BeantwoordenVerwijderen