zaterdag 15 maart 2014

Injinji Run 2.0 Original Weight Mini-Crew Teensokken

Teensokken.

Zelf zou ik er waarschijnlijk nooit zijn opkomen om teensokken te overwegen. Helemaal al niet voor in gewone schoenen. Toen ik echter via de Facebook pagina van Vibram Fivefingers de kans kreeg zo'n paar van die gekke sokken te winnen, twijfelde ik geen moment en waagde mijn kans. Tot mijn grote verbazing - ik win zélden wat - bleek ik achteraf zelfs één van de winnaars! Amper een week later vond ik dan ook een mooi, zwart paar teensokjes in de brievenbus.

De kwaliteit voelde al meteen prima aan. De sokken bleken netjes afgewerkt, en ik vond alvast geen naden op die eventueel tot vervelende blaren konden leiden. Uiteraard moesten ze meteen eens uitgeprobeerd worden.
Het aantrekken van de sokken bleek wel even oefenen. Een gewone sok trek je gewoon over je voet, en klaar. Teensokken zijn echter als het ware handschoenen voor je voeten - elke teen moet uiteindelijk in het juiste teentje - of toe-pocket, zoals dat zo mooi in het Engels heet - terechtkomen. Na een twee, drie keer ben je het echter wel gewend, en neemt het aantrekken nauwelijks meer tijd in beslag dan bij een gewone sok.

In het begin voelt een teensok wel eventjes vreemd aan en is het wat wennen aan dat 'extra materiaal' tussen je tenen, maar dat gekke gevoel is snel voorbij.
Wat me eigenlijk het meest verbaasde is dat zelfs in gewone schoenen je tenen meer bewegingsruimte hebben dan bij gewone sokken. Hoewel gewone sokken niet écht een restrictief effect hebben, lijken de Injinji-sokken tóch een meer natuurlijke spreiding van de tenen toe te laten - voor zover de ruimte in je schoenen dat dan weer toelaat natuurlijk. Bij minimalistische schoenen als de Inov-8 TrailRoc is dat zeker het geval, en de vrijere bewegingsruimte viel me onmiddelijk op. Zeer zeker een pluspunt.
Bovendien lijken mijn tenen droger te blijven dan in gewone sokken. Vaak krijg ik tussen mijn tenen toch wel een zweterig gevoel, wat met deze teensokken niet het geval bleek. Alleen daarvoor al zou ik vaker dergelijke sokken durven dragen.
Veel meer zinnigs kan ik niet vertellen over sokken. De twee voornaamste pluspunten van teensokken heb ik aangehaald, en in het geval van Injinji zit de kwaliteit ook wel goed denk ik. Misschien dat het enige minpuntje mogelijk de iets hogere prijs is, maar in verhouding met andere (gewone) merksokken valt het op zich eigenlijk nog wel mee. Voor mij geven de aparte teentjes absoluut een zekere meerwaarde, en ik denk op termijn vermoedelijk toch mijn gewone loppsokken geleidelijk aan te zullen vervangen door teensokken.
Nogmaals dank, Vibram Fivefingers!
Comments
2 Comments

2 opmerkingen:

  1. Ik vermoed dat ik hetzelfde probleem zou hebben als met de fivefingers nl dat 2 van mn tenen in hetzelfde gat kruipen. Maar allee blij dat het voor jou wel past ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is idd even wennen, Peter. De tenen spreiden, maar niet te wijd, blijkt het makkelijkst.
    Maar sokken zijn makkelijker dan VFF, idd. :)

    BeantwoordenVerwijderen