zaterdag 23 januari 2010

Challenge Week 3

Mijn derde week in het 'Challenge' trainingschema liep iets anders dan gepland. Het kleine blessuurtje herstelde namelijk langzamer dan verwacht, en naast de training van woensdag heb ik veiligheidshalve ook die van vrijdag maar uitgesteld. De pijn was weliswaar praktisch verdwenen, maar ik voelde me toch nog niet helemaal zeker van mijn enkel.

Vandaag werden de kriebels me echt te veel, en afgezien van een licht stijf gevoel was de pijn nu helemaal weg. Ik besloot het er toch op te wagen, maar het rustig aan te doen, en er een hersteltraininkje van maximaal 5km van te maken. Na een tweetal kilometer verdween ook het stijf gevoel in mijn enkel.

Jammer genoeg viel het me, ondanks mijn voornemen om het rustig aan te doen, praktisch niet haalbaar m'n hartslag binnen mijn ED-niveau te houden. Ik moest telkens bijna gaan wandelen om mijn hartritme te doen zakken, en dat langzame tempo maakte mijn benen al snel erg zwaar. De tweede helft van mijn training had ik absoluut geen zin meer daar op te blijven letten en ging op mijn eigen tempo lopen. Mijn hartslag klom weliswaar iets hoger (rond de 160), maar liep het wel iets prettiger. Gemiddeld zat ik nog net op de bovengrens...

DatumTypeTijd Afstand Tempo SnelheidHR
23/1Rustige Duurloop (ED)35:04 5.09 km 6:53 per km 8.7 km/h155

Aan het eind van de training was mijn enkel terug licht gevoelig, maar na wat preventief koelen voelde ik toch geen pijn meer. Voorlopig rustig aandoen, en mijn trainingsvolumes misschien toch iets nauwkeuriger respecteren, lijken me twee goede voornemens...
Comments
2 Comments

2 opmerkingen:

  1. die enkel zal nog een tijdje gevoelig blijven, de weken nadat ik m'n enkel omsloeg heb ik hem nog verschillende keren opnieuw omgeslaan... naar 't schijnt zijn de ligamenten iets minder stevig nadat je hem eenmaal hebt omgeslaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je enkel goed laten herstellen en daarna verstevigende oefeningen doen is de enige raad die ik je kan meegeven. En uiteraard, trainingsvolumes moet je altijd respecteren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen