zaterdag 9 januari 2010

10K behaald, op naar de 10 Miles!

Late wensen...
Het nieuwe jaar is alweer ruim een weekje oud, maar alsnog aan iedereen een schitterend 2010 gewenst! Dat het een jaar mag zijn vol vele, snelle, maar vooral voldoening schenkende kilometers, en dat al jullie sportieve (en niet sportieve) wensen mogen uitkomen.
Ik wens ook Stefaan 'Marathonman365' Engels veel succes en moed. Het is een gedurfd initiatief, maar hopelijk slaagt hij in zijn opzet om op één jaar tijd 365 marathons te lopen. Als ik de kans zie ga ik zeker eens een toerke of wat met hem meelopen.

De nieuwjaarswensen achter de rug zijnde, wil ik jullie verder ook eens bedanken voor de vele aanmoedigingen en toffe reacties op mijn blogs. Lopen is tof, erover bloggen is dat ook, en er is uiteindelijk niets dat meer kan motiveren dan een schouderklopje van meer ervaren lopers, nietwaar? Opmerkingen of goede raad blijven uiteraard steeds welkom!

Training
Mijn eerste trainingsloop van 2010 was een uitloper van het 10K schema met Evy. Ondanks de gladde wegen en koude temperatuur had ik er enorm zin in. Oorspronkelijk moest ik 65 minuten lopen, maar met de probleemloze 9 km van vorige week in het achterhoofd, besloot ik halverwege die laatste halve km er gewoon bij te nemen. Af en toe een klein beetje duwen kan geen kwaad, eh. Enfin, mijn eerste trainingloopje van dit jaar was dus eveneens mijn allereerste 10K uitgelopen. Voor mij is 2010 opdat vlak alvast goed gestart :)

DatumTypeTijd Afstand Tempo SnelheidHR
2/1Duurloop/10K Test1:12:11 10.01 km 7:13 per km 8.3 km/h158

Verder bleef het redelijk koud lopen deze week - daar zal ik niemand van hoeven te overtuigen denk ik :). Op zich viel het nogal mee, maar omdat vrouwlief me er vandaag al drie keer bezorgd op wees dat het écht wel koud zou zijn om te lopen, besloot ik voor haar gemoedsrust - en voor de veiligheid - maar een extra laagje aan te trekken. Die extra laag bleek vandaag toch wel welkom, want op mijn route loop ik een heel eindje door open velden en weilanden, en door felle wind voelde het al snel extra koud. In de meer beschutte stukken was het echter heel aangenaam lopen.

Ik liep vandaag de derde dag in mijn nieuwe schema. Dit schema gaat uit van de situatie dat je als loper gewend bent aan een trainingsvolume van 20 à 30km per week. Om dit niveau te bestendigen en lichtjes op te krikken loop ik de komende vier weken vooral op Karvonen-hartslag gebaseerde duurlopen van 40 tot 60 minuten, een drietal keer per week. De 40 minuten dien ik te lopen op Extensief Duurloop (ED) niveau, de sessies van 50 en 60 minuten op een iets rustiger Long Slow Distance (LSD) tempo.

Ik twijfelde eerst nog om een ander schema te nemen met iets meer afwisseling en een extra loopdag, maar ik denk dat deze rustige manier van opbouwen misschien toch veiliger is. Een rustige 5K sessie kan ik er altijd nog bijnemen.

Hier zijn de resultaten van de eerste trainingsweek:

DatumTypeTijd Afstand Tempo SnelheidHR
4/1Rustige Duurloop (LSD)52:57 7.04 km 7:12 per km 8.3 km/h150
6/1Rustige Duurloop (ED)40:06 5.74 km 6:59 per km 8.6 km/h151
8/1Rustige Duurloop (LSD)1:00:11 8.34 km 7:13 per km 8.3 km/h150

Het moeilijkste was uiteindelijk mijn hartslag tussen de voorgeschreven onder- en bovengrens te houden. Wat me wel opviel is dat ik met een iets grotere paslengte bij hetzelfde tempo een iets lagere hartslag lijk te hebben. Misschien loont het daar wat op te gaan letten?
Comments
4 Comments

4 opmerkingen:

  1. Ja, die hartslag; Ik merk dat die bij mij toch al snel rond de 160-165 gaat zitten en ik heb het idee dat het met die kou ook hoger is dan normaal.

    Hartstikke goed dat je de 10K hebt uitgelopen. Ik was afgelopen zondag voortvarend van start gegaan met het 10k schema van Evy, maar de stoepen en fietspaden hier (regio Den Haag) waren spekglad en dan durf ik het toch niet aan om te gaan hardlopen. Van mij mag die kou weer voorbij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de grotere fouléé is idd minder belastend voor het hart maar meer belastend voor gewrichten, spieren en pezen, je kan het vergelijken met een verzet op de fiets, op een groter verzet zal je ook een lagere hartslag hebben voor dezelfde snelheid, maar je belast er je spieren wel meer dan op een klein verzet... het is zoeken naar wat voor jou 't beste past e...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi David, bedankt voor je berichtje op mijn blog. Zo te lezen maak je mooie vorderingen met het lopen, wordt een mooi loopjaar voor je als je natuurlijk blessurevrij kunt blijven wat bij mij momenteel wel anders is maar we moeten positief blijven denken hé!
    Loop ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. knap! je bent duidelijk zeer gemotiveerd het nieuwe jaar ingestapt.
    Deze blogjes geven me de nodige moed om ook het koude weer te trotseren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen