maandag 17 november 2014

Vibram Fivefingers KSO EVO

Zoals ik op het eind van de review van mijn VFF Spyridons al aankondigde, is voor mij de complete omschakeling naar een meer natuurlijke loopstijl - met bijhorend minimalistisch schoeisel - louter een kwestie van tijd. In tussentijd blijf ik netjes afwisselen met mijn Inov-8's, maar waarschijnlijk niet langer dan wanneer die tot een minimum aanvaardbaar niveau versleten zijn :)

Vermits ik voor mijn door-de-weekse loopjes toch regelmatig wat onverharde weg moet trotseren, was een Five Finger met wat minder profiel geen slecht idee; kwestie van de noppen van de Spyridons niet onnodig snel te laten slijten.

Hoewel ik nog een even twijfelde tussen de Bikila EVO en de KSO EVO, besloot ik te gaan voor de meest minimalistische schoen die Vibram had. Paul van Anyones Running was alvast zo vriendelijk een paar voor me opzij te leggen. Aanvankelijk wou ik ze nog via het internet bestellen, maar besloot ze toch gewoon op te halen in Tilburg. Dat bleek een goed idee, want hoewel bij de Spyridons een 44 prima paste, bleek bij de KSO EVO's een 45 geschikter (Ja, ik leef blijkbaar op grote voet). Paul gaf me verder nog wat extra tips en advies om mijn loopstijl verder bij te schaven.

Waar mijn Spyridons eerder sober van kleurstelling waren, koos ik deze keer voor een iets opvallender zwart/blauwe model (alsof lopen op VFF'jes nog niet genoeg de aandacht trekt, haha!). Het design zelf dan weer is echter een stuk minder druk dan bij de Spyridons en hoewel enkel de veters en de zool in het blauw uitgevoerd zijn, vormen ze een duidelijk visueel contrast. Ook het geschilderde rubber voegt een duidelijk accent toe, al is die opdruk eveneens in het zwart/donker grijs. De zwart/rode versie mag er trouwens ook zijn, maar is helaas niet in de Benelux verkrijgbaar. Het zwart/zwart model ziet er dan weer erg sober uit, maar misschien daardoor eventueel ook geschikt voor casual gebruik.

De originele KSO was onmiskenbaar één van de populairste modellen die Vibram op de markt had. Waar de eerdere Sprint en Classic nog een open wreef hadden, onderscheidde de KSO zich door een met gesloten mesh bovenwerk, dat meer stof en vuil uit de schoen hield. KSO staat dan ook voor 'Keep Stuff Out', maar ondanks dat de toevoeging EVO een EVO-lutie van de originele KSO impliceert, lijkt mij de KSO EVO eerder een ontwikkeling te zijn van de EL-X.

Het bovenwerk van de KSO EVO is namelijk nagenoeg identiek aan dat van deze laatste, met als voornaamste toevoeging het Speed Lace systeem dat eerder bij de originele KSO werd gebruikt. Verder zijn de hielpartij en de tong gevoerd met een zacht faux-suède, dat naast het voorzien van extra stevigheid, ook zeker bijdraagt tot het draagcomfort.

Het polyamide mesh is alleszins merkbaar elastischer en luchtiger dan de actieve kokosvezel die werd gebruikt bij de Spyridons. Het voelt echt héérlijk om bij een herfst-loopje een fris briesje over je voeten te voelen strijken, maar dat kan voor sommige lopers misschien wel wat wennen zijn. Uiteraard zijn deze schoenen ook niet het minst waterdicht, maar ze houden verder ook geen water vast. Van overmatig vuil of steentjes heb ik tot nog toe geen last gehad, dus they 'Keep Stuff Out' just fine.

Ook de zool is duidelijk een erfenis van de EL-X. Met een maximale totale dikte van 4,7mm - bestaande uit een niet meer dan een 2mm dunne (ingenaaide) anti-microbiale micro-vezel binnenzool, en een amper 2,7mm metende Vibram-rubberen buitenzool - garandeert de 'Max-Feel' zool een maximaal grondgevoel. Dit merk je meteen tijdens het lopen, want je voelt gewoon alles:  Elk steentje, takje of zelf de steeltjes van gevallen bladeren voel je door de dunne zooltjes, die nog nét voldoende bescherming geven, maar verder een bijna perfect blote-voeten gevoel bieden.

Zowel op verharde ondergrond als onverharde paden lopen de KSO EVO's lekker weg. Hoewel ik op zich niet graag op harde ondergronden loop, geeft het barefoot stijl lopen hieraan toch een heel nieuwe dimensie.  Doordat het landen op je hiel (zonder enige demping) niet zo fijn aanvoelt, word je als het ware gedwongen kortere pasjes te nemen om meer op je voorvoet te landen, en onbewust ben ik dan ook met een iets hogere pas-frequentie gaan lopen. Ik ben me alleszins een heel stuk bewuster van m'n loopstijl.

Het ontbreken van een steen-plaat (zoals de Spyridon die heeft) maakt de KSO EVO misschien wel iets minder ideaal voor een wat ruigere ondergrond, want je voelt werkelijk alles doorheen deze zolen, maar voor een rondje in het park of bos, of een niet al te technische trail lijkt hij me prima geschikt.

Volgens Vibram is het alleszins hun lichtste en meest flexibele zool tot nog toe, en ze achten hem naast lopen eigenlijk geschikt voor elke sport of activiteit waarbij een goed grondgevoel belangrijk is. Hoewel ik ze op dit moment louter voor het lopen gebruik, acht ik het inderdaad niet ondenkbeeldig dat ik in de toekomst ook buiten het lopen VFF's zou gaan dragen.

De combinatie van het gebruikte materiaal (net als bij de Spyridon's het Vibram's XS Trek rubber), en het zig-zag patroon zorgt bovendien voor een prima grip, zelfs op natte ondergronden of oppervlakkige stukken modder. Bij wat diepere modderpartijen miste ik wel soms wat zijdelingse grip, maar dat vind ik eigenlijk niet abnormaal bij zulke vlakke zolen.

Zoals al eerder vermeld heeft de KSO EVO hetzelfde Speed Lace systeem als de Spyridons. Wat ik echter nog niet eerder had opgemerkt, is dat de sluiting bovendien een soort slotje heeft dat het ongewenst loskomen van de veters verhinderd. Het slotje werkt echter automatisch: door het naar beneden te schuiven klem je het vast, en bij het omhoogschuiven maak je het weer los. Eenvoudiger kan het niet.

Met ongeveer 125 gram per schoen zijn ze maar liefst bijna 100 gram lichter dan de 222 gram van de Spyridons, en dat voel je. Waarbij ik trouwens nog even moet rechtzetten dat ik bij de review van mijn Spyridons per ongeluk beide schoenen heb vergeleken met een enkele schoen van de Inov-8's. Da's het risico als je voortgaat op de opgave van de fabricant... Ik heb ze deze keer voor de veiligheid maar even na-gewogen.

De flexibiliteit van de KSO EVO's kan je eigenlijk nergens op een faire manier mee vergelijken. Waar ik destijds al in de wolken was met de soepelheid van de Inov-8's bijvoorbeeld, valt die al gewoon in het niets met die van de Spyridons, en helemaal  in vergelijking met die van de KSO's. Sterker nog, deze Five Finger laat je zelfs toe je tenen naar beneden toe te buigen!

Qua afwerking van de schoenen kan ik enkel herhalen wat ik bij de Spyridons heb gezegd: die is nagenoeg perfect. Geen drukpunten of vervelende naden. Ik heb het gevoel dat ze heel wat kilometertjes zullen meegaan.

Na ondertussen bijna 200 km op Five Fingers en meer specifiek ruim 60km op deze KSO EVO's, kan ik enkel maar nòg enthousiaster worden over het barefoot-stijl lopen het algemeen, en dit model in het bijzonder.

Oorspronkelijk had ik ze vooral aangeschaft voor mijn door-de-weekse loopjes (waarbij ik verharde ondergronden niet of nauwelijks kan vermijden), maar na wat uitproberen blijken ze net zo goed geschikt voor gematigde trails. Naast de onvermijdelijke asfalt of fietspaden, voelen deze teenschoentjes zich blijkbaar ook prima thuis op de diverse zand en kiezelpaadjes die ik door de week al eens beloop, en met enige voorzichtigheid zelf de stevigere 'brokkeljon'-paden tussen sommige velden hier in de buurt.
Ik kan deze teenschoenen dan ook enkel maar aanbevelen aan wie nog maar enigzins interesse heeft in een meer natuurlijke manier van lopen. Barefoot-stijl lopen is echt een verademing, en ook voor verharde ondergronden ben ik inmiddels helemaal overtuigd van de Five Fingers van Vibram. De KSO EVO is voor mij dan ook zowat de ideale invulling voor een minimalistische weg/hybride schoen.
Comments
0 Comments

Geen opmerkingen:

Een reactie posten