zondag 18 september 2016

Eindelijk een doorstart!

Ruim 4 maanden nadat ik me op mijn verjaardag bij wijze van dringende ‘schop onder de kont’ inschreef voor een nieuwe uitdaging - de ‘korte’ afstand van de Bello Gallico trail (45km) - kan ik eindelijk spreken van een geslaagde doorstart.

Na maanden van slechts sporadisch lopen lukte me het sinds juli om weer wat regelmaat in mijn lopen te krijgen, en in augustus kon ik het aantal kilometers weer opdrijven tot een dikke 77km. Slechts pakweg halverwege de maand, kan ik nu al September optekenen als mijn beste loopmaand - qua loopvolume - sinds november 2014! Met nog een paar loopjes te gaan, zal ik ongetwijfeld voor het eerst sinds september 2014 nog eens de kaap van 100km overschrijden.

Ik tracht weer zoals vanouds twee tot drie keer in de week een kilometer of 8 te rennen, en in de weekends een langere, langzame loop te doen. Eigenlijk sla ik soms bewust een loopje over, om mijn loopvolume niet té snel naar het niveau van twee jaar gelden te tillen.

Ondanks dat ik mijn loopvolume relatief snel weer opbouw, gaat het lopen eerder prima: nooit pijn, slechts af en toe wat stijve enkels, en praktisch nooit moe. En voor wie het zich mocht afvragen, ik loop inderdaad nog steeds ‘barefoot’-style. Hoewel ik al langere tijd op zero-drop Inov8’s liep, loop ik sinds pakweg november 2013 nog uitsluitend op FiveFingers, en dat bevalt me prima. Ach, misschien probeer ik binnenkort zelfs wel eens LunaSandals uit… Wie weet ;)

Ook al ben ik nooit een snelle loper geweest, en zal ik dat nooit zijn, zakt mijn looptempo wel relatief vlotjes. Dit schrijf ik vooral toe aan de MAF-methode. Hoewel ik het nooit expliciet op mijn blog aanhaalde, loop ik namelijk al sinds 2013 volgens de principes ervan, nadat ik op de UltraRunner Podcast een interview hoorde met de bedenker/ontwikkelaar van deze trainings-visie. Phil Maffetone schreef er een lijvig boek over, maar in principe komt het erop neer dat je je lichaam trained om vooral energie te halen uit vetverbranding (en dat je dus géén massa’s koolhydraten nodig hebt - zelfs niet tijdens lange duurlopen). Dit train je voornamelijk door steeds aan een relatief lage hartslag te lopen. Meer details vind je in zijn boek of op zijn website! (Klik hier voor een review!)

Vermits ik die periode nogal onregelmatig liep, en zich kort daarna mijn loopdip inzette, kon ik weinig interessante resultaten ondervinden, maar mijn recente vorderingen zijn alvast hoopvol:

Maand Gem. Looptempo Gem. Trailrun Tempo
Juli 7:58 9:23
Augustus 7:53 8:34
half September 7:29 7:59

Op minder dan drie maanden in zowel mijn tempo op de weg als mijn trailruntemo flink verbeterd. Als we hier de komende maanden nog een minuurtje kunnen afpitsen, is er misschien nog hoop voor half december

Comments
0 Comments

Geen opmerkingen:

Een reactie posten