donderdag 31 december 2009

Terugblik 2009

Het dagtellertje in mijn mini-profiel liegt er niet om: ondertussen loop ik vandaag inderdaad welgeteld 149 dagen. Het is snel gegaan sinds mijn eerste trainingsloopje 4 augustus.

Mijn voornaamste doel was oorspronkelijk wat kilootjes verliezen, en die missie is zeker geslaagd: van 96 naar 84kg. Er mogen echter nog wat extra kilo's vanaf, dus deze doelstelling nemen we graag mee naar volgend jaar.

Eénmaal de smaak van het lopen te pakken, werd het lopen echter een doel op zich. Lopen was plezierig en deed verlangen naar meer; gesteund door de podcasts van Evy Gruyaert stelde ik een nieuw, tweede streefdoel: 5km aan één stuk lopen. Als me dat zou gaan lukken, was een wedstrijdje eventueel een tof idee... Ook deze doelstellingen werden ruimschoots gehaald: ondertussen loop ik zelfs al bijna 10km, en een eerste wedstrijd werd vorige week netjes uitgelopen.

Hoe bescheiden mijn oorspronkelijke doelstellingen ook waren, de voldoening is er niet minder om, om ze op de relatief korte periode dat ik nog maar loop toch al grotendeels behaald te zien. Uit de grafiekjes valt bovendien een duidelijke vooruitgang te lezen.




Mijn BMI zakte van 32 (obese) naar 28 (overweight). Op naar een BMI van 26 (healthy) of minder...


Hoewel je duidelijk kan merken waar mijn kleine blessures zich voordeden, werden de totale maandelijkse afstanden geleidelijk groter...


...terwijl m'n gemiddelde tempo stijgt en mijn gemiddelde tijd per km daalt...


...en dus ook mijn gemiddelde snelheid stijgt.


Wat zijn mijn doelstellingen voor 2010?
1) Eerst en vooral wil ik stelselmatig langere afstanden gaan lopen, met als concrete doelstelling 16km tegen de Antwerp 10 Miles. Met de schema's uit 'Challenge - Loop je eerste (halve) marathon' zou ik richting de 1/2 Marathon willen trainen, en de 12K van de Zandvoort Circuit Run en de Antwerp 10 Miles vallen in die planning precies op hun plaats. Een effectieve halve marathon is niet noodzakelijkerwijze een doel, maar als ik voldoende kan groeien, wie weet...

2) Verder wil ik graag een tikkeltje sneller worden, hoewel ik hierop voorlopig niet specifiek wil gaan trainen. De snelheid zal wel komen naarmate de conditie nog verbeterd.

3) Mijn oorspronkelijk doel blijft uiteraard belangrijk, en nog een tien tot twaalf kilo's extra verliezen zou ideaal zijn.

Tenslotte hoop ik uiteraard enkele stevige wedstrijden te kunnen lopen en een paar degelijke PR's neer te zetten.
Comments
6 Comments

6 opmerkingen:

  1. Je hebt inderdaad flink vorderingen gemaakt. Eigenlijk ben ik net zoals jij begonnen om dezelfde redenen. En voor je het weet train je voor een marathon :-) Mijn beste wensen en een sportief nieuw jaar toegewenst voor jou en je familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig 2010! Ik stuitte bij toeval op jouw blog. Leuk om te lezen; ik ben zelf in september van start gegaan met de podcasts van Evy en loop nu inmiddels ook de 5k. En ik wil in februari ook gaan starten met Keep Running. Ik heb je toegevoegd aan mijn RSS, dus ik blijf meelezen!
    Groetjes, Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dag david
    Je bent goed begonnen met het lopen.Hopelijk blijf je heel lang blessure vrij.Dit punt is bij mij het grootste probleem voor blijven te kunnen lopen.Het bloggen is bij mij momenteel ook iets minder om wille van blessure.Ik loop nog maar iets minder.Ik ben ne loopmaat van mario Dus in snelheid moet je niet op ons focussen.Het zal nog wel komen maar zeker blijven trainen.succes nog met je dieet en lopen en nog een gelukkig nieuwjaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. David, je bent zeer goed bezig. Ik sporte al sinds mijn 6 (voetbal) maar ben in 2006 pa secht begonnen met de Antwerp 10 Miles. Nu bijna 4 jaar verder staan er 5 marathons op de teller maar de 10 km's doe ik ook nog even graag hoor. Neem er rustig je tijd voor doe de 10 miles en dan eens een 20 km en dan kan je kijken of je een marathon wil doen of niet. En supertijen... die loop ik ook niet hoor. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super vooruitgang gemaakt he man! veel loopplezier in 2010 toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. David,
    het allerbeste voor een gezond en sportief hoogstaand 2010. De vooruitgang is opmerkelijk. Volhouden, niet forceren, de lat niet te hoog leggen en je zal jezelf (en ons allemaal) nog verbazen....

    BeantwoordenVerwijderen