maandag 16 augustus 2010

Verkoudheid :(

Deze week begon op loopgebied in mineur met een flinke verkoudheid. 'Gehoorzaam' aan de vaak gehanteerde stelregel dat als je verkouden bent boven de nek gerust mag trainen maar onder de nek beter niet, staakte ik voorlopig mijn looptrainingen.

Vrijdagavond werd het me echter te veel; ik had zin om te trainen, en buiten het hoesten voelde ik me prima. Zou lopen nu echt zoveel kwaad kunnen? Ik google-de de woorden 'verkoudheid' en 'hardlopen' en belandde op Runnersweb.nl, waar het artikel 'Verkouden? Rustig Doortrainen! me overtuigde om zaterdag toch opnieuw te gaan lopen.

Het artikel berichtte over een Amerikaans onderzoek waarbij werd vastgesteld dat een verkoudheid geen invloed had op het prestatie-niveau van de lopers, noch op de herstelperiode van de verkoudheid. De meeste lopers voelden zich zelfs beter na de training dan ervoor. Het onderzoek besloot dat zolang de verkoudheid niet gepaard gaat met koorts of spierpijnen, er eigenlijk geen belet is om rustig door te trainen.

Zaterdag vertrok ik dus voor een rustige training, en voelde mij nadien inderdaad een stuk beter. De hoestkriebels waren weliswaar niet helemaal verdwenen, maar ik leek toch minder vaak te moeten hoesten...

Week 32
DatumTypeTijdAfstandTempoSnelheidHR
Zaterdag 14/8/2010Rustige training (LSD)59:259.23 km6:26 per km9.3 km/h159
Comments
2 Comments

2 opmerkingen:

  1. pokkeweer e, dan wordt ne mens verkouden idd... met een rustig duurloopje zal je idd wel het slijm een beetje kunnen loswerken, zorg dat je wel nie in de kou blijft buiten staan na de training ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig mogen we na een training toch altijd weer binnen, dus… daarna eventueel al eens een lekker warm badje.

    BeantwoordenVerwijderen