maandag 30 augustus 2010

Wedstrijd: Landlopersjogging Wortel

Vermits de Landlopersjogging in Wortel praktisch om de hoek van ons buiterverblijf in Merksplas doorging, stond deze wedstrijd al geruime tijd in mijn agenda.

Het niveau van zo'n kleinere wedstrijd ligt wel duidelijk hoger dan bij een massaloop. Als ik mijn huidige tijd op de 10 mijl vergeleek met de uitslagen vorig jaar bijvoorbeeld, zou ik zowat laatste eindigen. Ook bij de 9km zou ik flink moeten doorduwen om niet laatst te eindigen, maar dat leek me toch een iets veiligere keuze :)

Ik had me niet vooraf ingeschreven en deed dat vrijdag nog snel ter plaatse. Een half uurtje later stond ik dan bij de start, en positioneerde me zowat halverwege. De start verliep rustig en ik liet me meevoeren met de 'massa', maar dat 'rustig' bleek slechts een misleidend gevoel te zijn: een blik op mijn Garmin verried immers een tempo van 4:50! Voor mij véél te snel, en ik wist dat ik moest temperen. Ik probeerde me wat in te houden, wat maar half lukte.

Een tijdje liep ik alleen en hield een tempo van pakweg 5:20. Eigenlijk nog altijd iets te hoog voor mij, en na een twee, drie kilometer kreeg ik het wat moeilijker. Gelukkig vond ik aansluiting bij een groepje lopers van Afstandslopers.be, en paste me aan aan hun tempo, waardoor ik een beetje kon recupereren. Na een tijdje voelde ik me wel terug wat aangesterkt, maar besloot nog een tijdje te blijven hangen, uit schrik me te vroeg op te blazen. Bij nader inzien had ik misschien toch beter iets vlugger terug een tandje bijgestoken, maar goed...

Bij de tweede drankpost - iets voorbij kilometer 7 schat ik - namen de lopers van Afstandslopers.be, een korte wandelpauze (ze liepen waarschijnlijk de 1O mijl), en ik besloot hen voorbij te gaan en op mijn eentje verder te lopen. De laatste kilometer trok ik terug even de registers open, en liep in op enkele lopers voor mij. Ik nodigde een langzamere loper nog uit om even aan te pikken, maar die liep de 10 mijl en moest nog een extra ronde... doh... probeer ik ook eens wat ;)

Aan de finish liep ik bijna verkeerd (het wijzertje 'finish' was niet duidelijk genoeg, doh!) en verloor enkele kostbare seconden, waardoor de dame die ik net gepasseerd was toch nét voor me finishte. Door de verwarring vergat ik bovendien mijn Garmin af te duwen... dedju toch... Moest ik wachten op de officiële uitslag, of thuis de log nakijken.

Mijn goal was om niet bij de laatste 10 te finishen, maar helaas: ik werd 73e op 81 deelnemers, met een officiële tijd van 54:42. Als ik aan de finish niet bijna verkeerd gelopen was, had ik ongetwijfeld een positie kunnen winnen. Desondanks zou ik nog steeds bij de laatste tien zijn geëindigd, dus... no worries - heb zowieso nog flink wat werk aan de winkel :).

Mocht dit een trouwens 10K zijn geweest, had ik omgerekend vast en zeker een mooi nieuw PR kunnen lopen, in minder dan 1:00! Over een paar weken plan ik in het kader van mijn 10K in 54min-schema een test wedstrijd in Hasselt. Met een beetje geluk loop ik daar inderdaad een mooi PR op de 10K!

Vermits de tijdsopname niet per chip gebeurde, neem ik wel aan dat de tijdsopgave een bruto-tijd is, want als ik afga op mijn GPS gegevens zou ik - ondanks dat ik niet meteen heb afgeklokt - 54:32 op 9.19km hebben gelopen (officiële afstand was trouwens 9.28km).


Wedstrijd: Landlopersjogging Wortel
DatumTypeTijdAfstandTempoSnelheidHR
Vrijdag 27/8/2010Wedstrijd 9K (9.280)54.42
(54:32 Garmin)
9.28 km
(9.19 Garmin)
5:50 per km10.29 km/h169


Eventuele foto's van ondergetekende zal ik later bloggen als ze beschikbaar komen op de website van de Landlopersjogging...

Comments
1 Comments

1 opmerking:

  1. tof nog eens een wedstrijdje, altijd plezant e toch. :)

    bij de lokale joggings ligt het niveau van de lopers idd beduidend hoger dan bij stadslopen, op lokale joggings zijn het immers (bijna) allemaal routinees ook e. Volgende keer ga je voor die 10 mijl ;)

    BeantwoordenVerwijderen