woensdag 8 september 2010

Nieuwe loopschoenen: Saucony ProGrid Stabil CS

Zaterdag kreeg ik bij het importeren van mijn Garmin-gegevens een waarschuwing in RubiTrack (Mac-tegenhanger van Sporttracks) dat ik ruim 900km gelopen had met mijn trouwe Nike's. Ik was al een tijdje van plan een extra paar loopschoenen aan te schaffen, maar het begon nu toch een beetje te dringen en plande daarom maar meteen na het weekend eens een bezoekje aan een speciaalzaak. Vanuit Hoevenen waren er twee kandidaten op enigzins praktische afstand: Runner Service Lab (Beveren) of Run2Day (Bergen-op-Zoom, NL). De keuze viel uiteindelijk op de eerste kandidaat, en stapte maandagmiddag rond openingstijd de winkel in Beveren binnen. De shop was maar net open, maar het bleek desondanks al flink druk, en we moesten letterlijk een nummertje nemen.

RSLab geeft advies op basis van een wetenschappelijke loopanalyse met behulp van hun 2-meter drukplaat. Ruim 16000 sensoren meten aan 500 beelden per seconden het drukverloop van de voet, en aan de hand van die analyse kunnen de verkopers een geschikte schoen adviseren.

Al na één keer lopen over de drukplaat kon men blijkbaar al een betrouwbare analyse van mijn looppatroon uitvoeren. Eerlijk gezegd heb ik hierbij toch een klein vraagteken, vooral omdat ik vooraf het advies kreeg goed op mijn hielplaatsing te letten. Ik zou aannemen dat ik eerder zo natuurlijk mogelijk zou moeten lopen. Het verdict was dat ik ernstig over-proneer. Mijn huidge Nike Air Moto's - als eerder neutrale schoen - waren volgens de verkoopster eigenlijk niet geschikt. Nochtans, afgezien wat pijn in de knieën in het begin (volgens mij destijds te wijten aan het 'too much, too soon' syndroom) had ik echter nooit problemen of klachten gehad met mijn Nike's. Op de videobeelden kon ik echter zelf ook vaststellen dat vooral mijn linker-enkel duidelijk naar binnen knikte.

Men stelde mij verschillende merken en types voor, en twee zaken vielen me meteen op: Asics straalde door afwezigheid, en men adviseerde me in de eerste plaats 'Fusion'; hun eigen label. Ik maakte meteen duidelijk dat ik absoluut voor een van de grote merken wenste te gaan, en paste achtereenvolgens ondersteunende modellen van New Balance, Saucony en Adidas. De Mizuno's werden na het alvast terzijde geschoven zijnde 'te zacht' voor mij. Ook Asics zou naar verluidt niet ondersteunend genoeg zijn.

Volgens de drukplaat corrigeerden de Adidassen het sterkst, maar de Saucony's voelden veel beter aan. De verkoopster liet mij nog even het 'oude' model testen - dat iets stijver zou zijn, en dus beter corrigeren - maar de drukplaat sprak dit tegen. De keuze viel dus uiteindelijk op de Saucony ProGrid Stabil CS, waarvan de zolen blijkbaar dienden te worden aangepast voor extra ondersteuning.

Hoewel ik aanvankelijk een sterke voorkeur had voor Asics (of terug Nike's) heb ik tenslotte maar het advies van de verkoopster - zij being the professional - gevolgd, hoewel ik uiteindelijk de winkel verliet met gemengde gevoelens. Haar collega gaf zijn klanten heel wat meer informatie over de schoenen die ze pasten, waarom hij die of die schoen adviseerde, en klonk over het algemeen heel wat ervarener. Bovendien stelde ik me toch een beetje de vraag bij de diagnose van mijn ernstige overpronatie, en het verdict dat ik dus al een heel jaar op foute schoenen zou hebben gelopen. Het slijtpatroon van mijn schoenen (buitenzijde van de hak, en voorvoet) suggereerden eerder het tegendeel, als ik afga van bronnen op het internet. Maar nogmaals, zij zijn de professionals ;)

Binnenkort volgen de eerste loopervaringen!

Comments
1 Comments

1 opmerking:

  1. Ik liep origineel ook met Asics.
    Ook naar Running Service Labs (in Gent) gegaan en me daar een paar Saucony Progrid Ride's laten aansmeren. :)
    De ene verkoper is natuurlijk wel meer ervaren dan de ander, mss heb je daar idd wel pech mee gehad.

    Loop nu nog wel steeds met Saucony en was wel tevreden over de service die ze geleverd hebben daar (ik weet nu dat ik suspineer en bij gebrek aan suspinatieschoen best een neutrale schoen met veel demping gebruik voor te lopen). Sinds ik weet welk soort schoen ik nodig heb koop ik m'n schoenen wel online nu, maar dat heb je vast al wel eens gelezen op m'n blog. Indien niet zoeken op online en je komt er wel op uit dan ;)

    (Ik denk trouwens dat buitenkant hiel + binnenkant teen wel pronatie is hoor trouwens...)

    BeantwoordenVerwijderen