maandag 13 september 2010

Kleine ongemakjes met de nieuwe schoenen...

Na mijn bezoek aan RSLab maandagmiddag stond ik uiteraard te popelen om mijn nieuwe aanwinst te gaan uittesten. Helaas beslistte het lot anders: mijn vrouwtje voelde zich niet zo lekker, en moesten we naar de dokter. Het verdict was een flinke keelontsteking. Omdat het al wat later was aten we een zelfgebakken frietje, kroop Nicky eens extra vroeg in bed, en besloot ik toch mijn nieuwe schoenen eens te gaan uitproberen.

Normaal gezien moest ik 3x1000m lopen in 5:20, maar na die frieten was dat een loodzware opgave, en lukte het me maar twee keer. Uitlopen heb ik niet echt gedaan. In de toekomst loop ik beter niet meer na het eten van zo'n zware kost... Aan de schoenen kon ik nog niet zo veel opmaken, daarvoor was de training te kort.

Woensdag liep ik een tweede keer met mijn nieuwe Saucony's, en op het programma stond een tempoloop. Op zich voelden de schoenen prima aan, hoewel ik het idee had dat mijn knieën het iets zwaarder te verduren kregen dan anders. Na 5km kreeg ik ook een flinke blaar op mijn linkervoet. Hoort dit bij het inlopen, of niet? Bij mijn Nike's liep ik zelden blaren.

De training van Vrijdag liep ik uiteindelijk op Zaterdag. Eerst wilde ik mijn gewoonlijke duurloop doen, maar na een slechte nacht slaap raakte ik niet uit mijn bed. Na een paar klussen in huis besloot ik in de namiddag alsnog te gaan lopen, maar mijn training in te korten.


Van mijn weekend-duurloopje is deze week helaas niet veel in huis gekomen...

10K in 54min (Week 3)

DatumTypeTijdAfstandTempoSnelheidHR
Maandag 6/93x1000m in 5:20 à 85%32:275.26 km6:10 per km9.7 km/h156
Woensdag 8/96km in 6:00
(±9km inclusief in/uitlopen)
49:408.05 km6:10 per km9.7 km/h151
Zaterdag 11/960min à 75%
(±9k)
1:00:039.27 km6:29 per km9.3 km/h155
Comments
2 Comments

2 opmerkingen:

  1. David, ik loop met speciale steunzolen in de loopschoenen (die mijn doorzakkende voetbogen ondersteunen). Op die ondersteuning liep ik ook altijd blaren op. Mijn remedie: witte tape op de zone kleven (4 cm breed) en ... nooit meer blaren. Aangepaste steunzolen verwijderen = geen optie, want dan krijg je opnieuw last(bij mij was dat ontstoken pees van dikke teen naar hielbeen).

    Blaren in normale loopschoenen (zonder aangepaste steunzool) = foute loopschoen. Blaar is signaal dat er iets niet klopt: té groot of té klein, of schoen torst rond de voet (bij pronatie in neutrale schoen bijvoorbeeld). Hulp zoeken bij hypergespecialeerde mensen, bv Top Running in Wuustwezel: de tempel voor aanpassingen loopschoenen / corrigerende zolen...
    groeten
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey, Mark.
    Op één of andere manier had ik je reactie gemist, shame on me! Ondertussen heb ik die steunzolen wel verwijderd, en het blaarprobleem is nagenoeg opgelost (enkel nog blaren bij langere afstanden als ik ultradunne sokken draag).
    Problemen zou het uitslopen van die zolen niet mogen geven, want vòòr die steunzolen (en flink ondersteunende Saucony's) had ik eigenlijk ook nooit ergens last van.

    BeantwoordenVerwijderen