zaterdag 4 september 2010

Samenvatting Augustus + Week 2 in het schema: nieuw PR op 10K!

In augustus liep ik eindelijk nog eens een wedstrijdje; nog niet met het verhoopte resultaat, maar mijnen tijd komt nog wel ;). Bovendien liep ik mijn beste week-afstand ooit, en vooral die week bracht mijn kilometers een beetje op peil. Daarom begon ik ook weer 'op schema' te lopen, zodat trainingen wat minder snel uitgesteld of zelfs overgeslagen zouden worden. De verbouwingen zijn nog niet afgelopen, maar ik heb heb nu een mooie afspraak met mezelf en vrouwlief: maandag, woensdag en vrijdag ga ik lopen, en dinsdag, donderdag en het weekend werken we verder aan het huisje. Het weekendloopje proberen we op zaterdagochtend te houden, maar kan desgevallend naar zondag verhuizen.

Een iets zwakkere maand qua trainingskilometers...

...maar de gemiddelde afstand bleef ongeveer gelijk,...

...net als het gemiddelde tempo.
Samenvatting Augustus:
# TrainingenTijdAfstandTempoSnelheidHR
88:22:36 uren76.57 km6:31 per km9.2 km/h159


Week 2 in het '10K in 54min'-schema
Maandag stond m'n eerste intervalloop sinds lange tijd op het programma. Ondanks het wisselvallige weer, ging ik toch op z'n 'zomers' op weg. Aanvankelijk was het zelfs zonnig, maar na een kwartiertje sloeg het plots helemaal om, en viel de regen met bakken uit de lucht! Drijfnat besloot ik mijn rondje wat in te korten, maar net zo snel als het beginnen plenzen was, klaarde het een tijdje later ook weer op. Het tempo tijdens de intervallen zat wel goed, hoewel ik een kleine rekenfout maakte, en eigenlijk een tikje te traag bleek te hebben gelopen. De laatste kilometer echter brak een nieuwe plensbui los... Thuisgekomen maar wat flink wat krantenpapier in m'n loopschoenen gestopt.

Het krantenpapier had ik dinsdagavond nog eens vervangen, en had ondertussen gelukkig zijn werk grotendeels gedaan: mijn loopschoenen waren nagenoeg droog. Woensdag moest ik 6km lopen aan 6:00. Het was een beetje duwen, maar op zich verliep dit vlotjes. Pas in de 6e kilometer moest ik wat aan tempo inboeten. Na de 6km bleef ik rustig uitlopen.
Na pakweg 8km merkte ik echter dat als ik aan dit tempo bleef lopen er een nieuw PR inzat, en dat ik met een lichte tempo verhoging zelfs onder de magische grens van het uur zou kunnen duiken!
Ik stak terug een klein tandje bij en probeerde mijn temp terug rond de 6 minuten te houden. Ondanks dat het voor mij stevig doorduwen was, bleek het relatief makkelijk houdbaar. De laatste kilometer perste ik er zelfs nog een tempoverhoging tot 5:10 uit, en klokte de 10km af op netto 58:49! Eindelijk onder het uur!

De training van vrijdag moest ik helaas overslaan. Een nachtje van te weinig slaap en een heel drukke werkdag zorgden ervoor dat ik me eigenlijk te moe voelde om mijn training te doen, hoewel ik er best wel zin in had. Een halvelings afgesproken hospitaalbezoekje aan de beste vriendin van mijn echtgenote vormde tenslotte een ideaal excuus.

Zaterdagmorgen stond er een langzame, lange duurloop van 2 uur op het programma. Na een pittige opwarm-wandeling met de honden vertrok ik aan een rustig tempo, en liep langs een nieuw uitgestippelde route, gedeeltelijk gebaseerd op een wandeling van een lokale wandelclub die ik via EveryTrail op internet vond.
De eerste tien kilometer liepen heel vlotjes. Ik liep voornamelijk tussen de polders met minstens 70% over onverharde of met kasseien geplaveide weggetjes. Enerzijds lette ik voornamelijk op mijn hartslag, maar probeerde eveneens minimaal 7:00 aan te houden. Na een uur lopen voelde ik nog niks vermoeidheid, en besloot mijn tempo toch een tikkeltje te verhogen naar ongeveer 6:30. Na twee uur had ik ruim 17km gelopen, en ik was niet eens écht moe, dus waarom niet uitlopen tot 18 kilometer, eh?

Hoewel ik vrijdag dus niet liep, brengt mijn zaterdagloopje mijn weektotaal toch nog op ruim 35km. Misschien dat ik morgen nog een stukje ga lopen, maar dat hangt nog van de gezinsplannen af.


10K in 54min (Week 2)

DatumTypeTijdAfstandTempoSnelheidHR
Maandag 30/86x400m in 2:07
(200m joggingpauze)
(±9K inclusief in/uitlopen)
42:527.01 km6:07 per km9.8 km/h155
Woensdag 1/9Tempoloop 6km in 6:00min/km à 85%
(±11K inclusief in/uitlopen)
59:2710.1 km5:53 per km10.2 km/h159
Vrijdag 3/9Rustige Duurloop 60min à 75% (±9K)---- km-- per km-- km/h--
Zaterdag 4/9Langzame, Lange Duurloop
120min à 70% (±17km)
2:03:3018.14 km6:48 per km8.8 km/h147
Comments
2 Comments

2 opmerkingen:

  1. extra paar loopschoenen kopen man, dan moet ge nie al uw hoop op 't krantenpapier zetten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel, heb net toevallig voor morgen een bezoekje aan RSLab gepland. :)
    Mijn trouwe Nike's hebben er ondertussen ruim 900km op zitten. Op zich is er nog niks mis mee, maar de demping zal al wel wat minder zijn.
    Eigenlijk zou ik twee extra paar willen hebben, dan hou ik mijn Nike's voor aan 't buitenverblijf, dan moet 'k niet altijd alles heen en weer zeulen, maar dan ga ik vieze blikken krijgen hier, denk ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen