zondag 19 september 2010

Snotteren en hoesten...

Een flinke verkoudheid die gepaard ging met keelpijn, spierpijn en een algemeen vermoeid gevoel gooiden mijn schema danig in de war. Mijn duurloopje aan het eind van de week bracht mijn kilometers gelukkig nog enigzins op peil.

Maandag had ik een ganse dag salesmeeting en mijn stem klonk bij het opstaan al als een slechte imitatie van Barry White, over hoe ze 's avonds klonk, daar ga ik me niet over uitlaten. Ik voelde me alleszins niet in vorm op te lopen. Ziek ben ik zelden, maar regelmatig voel ik me soms zo nét wat te slapjes om te gaan werken, maar ook weer niet ziek genoeg om er echt voor thuis te blijven.

Vrijdag voelde ik me uiteindelijk weer wat beter, en vooral: weer fit genoeg om nog eens te lopen. Mijn oorspronkelijk gepland uurtje moest ik jammer genoeg weer wat inkorten: met die nieuwe schoenen loop ik constant blaren. Al na amper drie kilometer voelde ik het beginnen prikken onder de brug van mijn linkervoet, en dan is het onstspannen lopen er een beetje af voor mij. Mijn oude Nikes veroorzaakten ook wel eens blaren, maar toch alleen als ik langere afstanden liep (15+km). Misschien moet ik toch meer eens terug naar RSLab zien te geraken...

Zaterdag had ik daar alleszins de tijd niet voor, en mijn duurloopje werd zelfs een dagje uitgesteld. Eigenlijk zag ik er zelfs een beetje tegenop, want als ik na drie kilometer weer blaren zou lopen... 's Avonds pakte ik mijn nieuwe Saucony's er eens bij om ze aan een nauwgezet onderzoek te onderwerpen. Misschien dat ik zelf ook kon achterhalen wat precies die blaren veroorzaakte. Ik merkte inderdaad een naad op die precies langs de plek liep, waar de blaar zich steeds vormde. Bij mijn Nike's liep daar echter ook ongeveer een naad, maar die veroorzaakte op die plek toch nooit blaren? Ik begon te vermoeden dat door de aangepaste (en aan de binnenzijde van de voet flink opgehoogde) binnenzolen mijn voet dusdanig hoger in de schoen positioneerde dat die naad meer wrijving veroorzaakte dan de bedoeling was. Lang twijfelde ik niet, sloopte de aanpassingen aan de binnenzool eruit en herstelde de schoenen in zijn oorspronkelijke staat. Ze voelden onmiddelijk een stuk natuurlijker aan mijn voeten, en ik kreeg terug hoop op een blaarvrije duurloop.

Zondagmorgen vertrok ik dus vol goeie moed aan mijn tochtje van 18km. De blaar was nog niet helemaal genezen en was uiteraard nog een beetje gevoelig, maar afgezien daarvan leek mijn probleem opgelost... Geen pijn, en geen blaren gedurende de hele duurloop!
Volgende week zal ik misschien wel nog eens met mijn Nike's lopen om m'n voeten de kans te geven volledig te herstellen.


10K in 54min - Week 3 (herhaling)
DatumTypeTijdAfstandTempoSnelheidHR
Maandag
13/9
3x1000m in 5:20 à 85%-- km- per km- km/h-
Woensdag
15/9
6km in 6:00
(±9km inclusief in/uitlopen)
-- km- per km- km/h-
Vrijdag
17/9
Rustige Duurloop 60min à 75%
(±9km)
52:338.06 km6:31 per km9.2 km/h157
Zondag
19/9
Lange, Langzame Duurloop 120min à 70% (± 17km)2:03:0318.11 km6:48 per km8.8 km/h156
Comments
2 Comments

2 opmerkingen:

  1. mss toch niet de ideale schoen die je hebt met de saucony's... te klein is ook een mogelijke reden voor blaren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hm, ik was vanaf het begin een beetje sceptisch om mijn voeten die optimale steun te geven, zonder dat ik eigenlijk effectief enige problemen ondervond. Ik heb zo het idee dat mijn voeten nu wat luier zouden kunnen worden, dus over enige tijd koop ik waarschijnlijk nog een extra paar bij, dat iets zachter is, om regelmatig te kunnen afwisselen.
    Maar zonder die extra inserts, loop ik toch al blaarvrij ;)

    BeantwoordenVerwijderen