zondag 15 november 2009

Triomf!

De moed zat er sinds donderdag weer helemaal in. Na het advies van Peter had ik mezelf voorgenomen inderdaad minder op mijn tijd te letten en me te concentreren op de afstand. Het was een hart onder de riem te beseffen dat anderen in het begin ook niet altijd de hele 5 km uitlopen.

Koppig als ik ben, stelde ik toch 5 km in bij RunKeeper, maar in plaats van de synthetische stem me elke vijf minuten te laten informeren over mijn voortgang, stelde ik het in per kilometer. Ik mikte op minstens drie km, en verder zou ik dàn wel zien.

De eerste kilometer was de zwaarste. Gedachten als 'Nog zo ver...' en 'Pff... die drie kilometer haal ik niet' spookten al door mijn hoofd, tot RunKeeper plots de eerste gelopen kilometer rappordeerde. En ik hijgde nog niet eens. Ik bereikte moeiteloos het 2 km punt waar ik de voorbije trainingen telkens moest wandelen, maar bleef lopen. Al snel had ik de drie kilometer bereikt, en ik hoefde nog steeds niet te gaan wandelen. Ik verlegde mijn doel naar vier kilometer, maar eigenlijk wist ik het toen al: die 5K loop ik vandaag uit.

Ik blééf gewoon lopen en herinnerde me de aanmoediging van een vriendin op Facebook: "Run David, ruuuuunnnn" :)
De vijf km kwamen nu daadwerkelijk in zicht, en RunKeeper kondigde aan: 'Workout Finished', maar ik had geen zin om te stoppen en liep nog een kleine 300 meter verder.

Een nieuwe Personal Best - op afstand - maar de tijd voor de 5K moet ik zelfs schuldig blijven, want daar had ik niet eens op gelet :). De totaaltijd kan ik wel meegeven. Al bij al ben ik best trots op mijn prestatie!

Tijd Afstand Tempo Snelheid
35:33 5.28 km 6:44 per km 8.92 km/h

Comments
3 Comments

3 opmerkingen:

  1. Hey David,
    Niet te veel fixeren op die tijd. Of je die 5km nu loopt in 35, 30 of 25 minuten speelt toch geen rol. In de eerste plaats moet je genieten van het lopen, de snellere tijden en langere afstanden komen dan wel vanzelf. Zelf loop ik nu ook al een tijdje, maar heb tot op heden nog niet onder die 25min kunnen duiken op die 5km, maar het plezier, de energie en de voldoening dat ik eruit haal primeert toch boven die snelle tijden hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spooky,
    bedankt voor je toffe reactie op mijn blog. Daarom dit tegenbezoek. Ik kan enkel beamen wat Guy heeft gezegd: opbouwen, brede basis leggen en vooral genieten van het lopen. Hoor bompa bezig! Zelf altijd alles verkeerd gedaan en nu iemand goede raad geven, straf!!!!
    Loop ze!
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! goe gedaan jong! grenzen verlegd en doelen verschoven ;)

    als ik het lastig krijg begin ik trouwens te tellen (tot 60), keer en keer opnieuw, ik neem me dan voor om nog 60 seconden door te gaan (en nadien dan were 60 e), helpt de tijd te doden en de moed er in te houden :)

    BeantwoordenVerwijderen