zaterdag 31 juli 2010

Laatste weekje verlof...

De Languedoc is een prachtige streek, waar je naast de overvloedige wijn-chateau's, pittoresque dorpjes en culturele sites ook onbeperkt kan genieten van prachtige landschappen. Jammer genoeg viel er in de nabije omgeving van onze verblijfplaats in de deelgemeente van Narbonne, La Nautique, niet zo erg veel te verkennen zonder de auto.
Om de wekker nu nòg een uur vroeger te zetten om met de auto een leuke plek op te zoeken, dat vond ik er wat over: om zés uur opstaan om de grootste hitte voor te zijn vond ik al welletjes - ik was tenslotte in verlof, dus besloot ik om gewoon mijn rondje langs het meer nog eens over te doen.

Week 28 - Aanvulling
DatumTypeTijdAfstandTempoSnelheidHR
Woensdag 14/7Training (Trailrun)36:055.55 km6:30 per km9.2 km/h154
Zondag 18/7Training (Trailrun)34:565.47 km6:23 per km9.4 km/h149


Het deed me alleszins plezier te merken dat ik niet de enige zot was die tijdens zijn verlof - en op een zondag - extra vroeg uit de veren kwam om te gaan lopen. Tot tweemaal toe kwam ik gelijkgestemde zielen tegen, die net als ik de grootste hitte trachtten voor te zijn.

Vanuit onze thuisbasis in La Nautique, een deelgemeente van Narbonne, viel er naast lopen (en lezen) uiteraard nog heel wat te beleven...
...zoals regelmatig de nodige verfrissing opzoeken langs het strand en in het heerlijke water van de Middellandse Zee bij Narbonne-Plague...
...of cultuur opsnuiven in de vele historische sites in de wijde omgeving, zoals hier bijvoorbeeld Carcassonne, één van de belangrijkste nagenoeg intact overgebleven Middeleeuwse vestigingen.
Week 29
Woensdag was dan de laatste keer dat ik in Frankrijk liep. Waarom is me niet helemaal duidelijk, maar het ging me niet zo goed af. M'n snelheid lag beduidend lager dan gewoonlijk en na de klim moest ik toch weer even wandelen om te recupereren.

Donderdag vertrokken we twee daagjes vroeger dan gepland huiswaarts. Niet omdat we alles wel gezien hadden, maar het hele gezin had blijkbaar flink heimwee naar de beestjes, met name dan onze twee honden, die we deze vakantie naar een pension hadden gebracht. Vorig jaar hadden ze namelijk enorm veel last van de hitte gehad, en dat wilden we hen dit jaar toch liever besparen. Met een dubbel gevoel vertrokken we dus richting België, waar we onze laatste week vakantie zouden doorbrengen bij onze sta-caravan. Zelf keek ik vooral uit naar een extra duurloopje op zaterdagmorgen ;)

Die zaterdag vertrok ik dus vol goede moed, maar merkte al snel dat lopen me opnieuw niet goed afging. Al na amper één kilometer kreeg ik het al flink zwaar om het tempo erin te houden. Met de matige trainingen in Frankrijk in het achterhoofd begon ik al een beetje te vrezen dat ik misschien wat overtraind begon te raken. Puur op karakter liep ik echter verder, en probeerde niet te veel op mijn Garmin te letten. Plotseling passeerde ik het halfway point, en het besef dat ik toch al halverwege gaf me blijkbaar vleugels. De moed kwam er terug een beetje in, en onbewust krikte ik het tempo weer op. Mijn bezorgdheid bleek gelukkig ongegrond, en de tweede helft liep ik zonder problemen uit.

DatumTypeTijdAfstandTempoSnelheidHR
Woensdag 21/7Training (Trailrun)37:405.45 km6:55 per km8.7 km/h149
Zaterdag 24/7Training (LSD)1:47:3916.67 km6:28 per km9.3 km/h156
Week 30

Afgelopen woensdag vroeg dochterlief of ze me mocht begeleiden op de fiets. Ik had een loopje van 10K gepland, dus dat zou nog de moeite voor haar zijn. We vertrokken tegen een (voor mij) snel tempo van ongeveer 5:10, en hoewel ik wist dat ik dat niet zou kunnen volhouden: probeer zo'n kind maar eens in te tomen :)

Ze reed dus meer vòòr mij dan naast mij, en ik probeerde maar te volgen. Na een (nogmaals, voor mij) snelle twee kilometers (11:06min) was het vuur er een beetje uit en moest ik echt gas terugnemen. Nog een kilomtertje kon ik mijn normale tempo handhaven, maar dan moest ik écht even recupereren op dribeltempo.

Ik besloot mijn geplande 10K in te korten tot een hopelijk snelle 5K. De laatste kilometer kon ik het tempo weliswaar terug wat opvoeren tot pakweg 5:45 maar aan mijn te snelle start had ik me duidelijk vergallopeerd, en bleek het onvoldoende om mijn dipje weer goed te maken. Volgende keer dat dochterlief me zal begeleiden zal ik haar toch iets meer moeten intomen :)

Omdat ik niet helemaal tevreden was over mijn prestatie van de dag ervoor, besloot ik donderdag een 'strafloopje' te houden. Hoewel ik over het algemeen maximaal over de andere dag loop voelde ik me fit genoeg om al opnieuw te lopen. Het zou de geplande 10K van de dag ervoor worden, maar volgens een nieuwe, of tenminste aangepaste route.

Het eerste deel liep over bekend terrein, en een drietal kilometer hield ik een tempo van 6:00 aan. Daarna week de langere 10K route af van mijn gebruikelijke loopweg, en kwam ik op onverkend terrein. Mocht ik het geweten hebben had ik misschien toch mijn gebruikelijke route gelopen, want plots moest ik een landweggetje in, onverharde weg op.

De talloze putten, keien en boomstronken deden me spiertjes voelen die ik anders nooit voelde, en toen ik uiteindelijk weer aan verharde weg kwam was ik helemaal buiten adem. Ik liet m'n tempo wat zakken naar 7:00 min/km om te recupereren, en kwam iets later weer op bekend terrein. Dat gaf terug wat moed - als een paard dat zijn stal ruikt, zeker - en liet me toe mijn normale tempo weer te hervatten. Ik klokte mijn 10K af op 1:02:52. Geen supertijd, maar ik ben er van overtuigd dat ik zonder het onverharde gedeelte mijn PR had kunnen evenaren. Maar dat zijn vijgen na pasen, dus... on to the next run!

... en dat was vrijdag. Na een gezellig dagje BBQ met Nicky's zus Becky moesten er weer wat calorietjes af. Met een bourgondische vakantie achter de rug (en bijna twee kilo's in de plus), en nòg twee BBQ's in het vooruitzicht zou dat zowieso geen overbodige luxe zijn. Ik besloot het bosweggetje van woensdag nog eens over te doen, en als straf omdat het tempo er weeral niet echt inzat legde ik mezelf een kilometertje extra op. Morgen, als ik vroeg genoeg mijn bed uitgeraak, ga ik voor mijn wekelijkse 16 kilometer...

Met een beetje tegenzin kroop ik deze zaterdagmorgen uit mijn bedje voor wat mijn laatste duurloop van de maand zou zijn. De avond ervoor waren we nog een flinke avondwandeling van meer dan 5km gaan doen met de honden, en de benen voelden nog wat stram aan. Ik merkte meteen dat ik mijn duurloopje beter wat kon beperken, en vertrok met een vaag 'ik zie wel...' in mijn achterhoofd. Uiteindelijk koos ik inderdaad voor een kleiner rondje en liep op mijn gemak een 7.5km waardoor de teller deze maand nét voor de 100km blijft steken. Deju :)


DatumTypeTijdAfstandTempoSnelheidHR
Dinsdag 27/7Training29:215.01 km5:52 per km10.2 km/h161
Woensdag 28/7Training1:06:0710.42 km6:21 per km9.5 km/h159
Vrijdag 30/7Training (Trailrun)1:13:2511.06 km6:38 per km9.0 km/h158
Zaterdag 31/7Training (LSD)50:447.52 km6:45 per km8.9 km/h147


De grafiekjes van juli volgen binnenkort!100%
Comments
2 Comments

2 opmerkingen:

  1. persoonlijk loop ik veel liever op onverharde weg dan op de baan, surtout voor trainingen, zo zie je maar de ene mens is de andere niet en gelukkig maar, verschil moet er zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. toch mooi dat je 100km loopt in een vakantiemaand :-)

    BeantwoordenVerwijderen