woensdag 2 december 2009

Keep Running...

Met de wedstrijden van volgend jaar in het achterhoofd vond ik het stilaan tijd er ook daadwerkelijk een beetje naar toe te gaan werken. De afgelopen week liep ik telkens zonder problemen mijn 5km - en soms zelfs iets meer - dus de Gaston Roelants 5K zouden alvast geen probleem meer mogen zijn. De meest logische stap is nu effectief te gaan trainen voor de 10K.

De schema's in het boek 'Challenge - Loop je eerste (halve) marathon' dat ik in vorige post aanhaalde, lijken me zeer interessant, maar zijn - zoals blijkbaar de meeste serieuzere schema's - grotendeels gebaseerd op hartslagtraining. Laat dat nu het enige loop-accessoire zijn dat ik nog niet bezit: een hartslagmeter. Hartslagmeters blijken gelukig niet zo duur, maar... ik heb 'n vaag vermoeden dat er wel eens een Garmin Forerunner 305 onder de kerstboom zou kunnen zitten. Nog eventjes geduld oefenen dus...

In afwachting van de mogelijkheid om op hartslag te gaan trainen heb ik dan maar de 'Keep Running 10K' podcasts met Evy Gruyaert opgediept. Eerlijkheidshalve ben ik meteen gestart met les 11; gewoon 25, 35 of 45 minuutjes lopen leken me nu geen echte uitdaging meer, en pas in les 11 kwam er wat 'swung' in met enkele versnellingen. Gisteren, dinsdag, liep ik les 12: 10 minuutjes opwarmen, 28 minuten lopen met enkele versnellingen en vervolgens 10 minuten uitlopen; enfin 48 minuten lopen, dus.

Omdat mijn normale ronde voor de langere trainingssessies toch wat krap begon te worden had ik voor de verandering een wat langere route gepland, met als resultaat dat ik nog lang niet thuis was toen de podcast afgelopen was. Moe was ik eigenlijk nog niet, dus besloot ik maar gewoon rustig verder te lopen. Uiteindelijk ben ik zonder problemen thuisgeraakt met ruim 56 minuten en 8km op de teller. Misschien niet helemaal verstanding om er meteen bijna 3km bij te doen, maar buiten een wat licht gevoel in m'n benen heb ik er niets aan overgehouden - behalve een boost voor mijn zelfvertrouwen ;)

Datum Tijd Afstand Tempo Snelheid
1/12 56:02 8.19 km 6:51 per km 8,76 km/h
Comments
2 Comments

2 opmerkingen:

  1. Hola, niet te hevig. Van een dikke 30 minuten naar 56 minuten is een serieuze stap. Een gouden regel is: maximum 10% uitbreiden (duur of afstand). Zo bouw je langzaam op. Opgelet! Niet 10% erbij per loopsessie, maar eerst die 10% extra goed verteren. Eens dat onder de knie, dan weer 10%. En de verhogingen zijn natuurlijk eindig :)
    Groeten
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet het, het was misschien iets te veel in één keer... Maar tegenwoordig liep ik tegen de 6km, op een 37 à 40 minuten. Doe daar nog wat in en uitlopen bij, en het verschil is al wat kleiner, eh.
    Vandaag het ik het alleszins rustigaan gehouden: 30 minuutjes 'herstelloop'...

    BeantwoordenVerwijderen